Sunday, October 31, 2010

Aku hanya mahu jadi orang baik..~

Aku hanya mahu jadi orang baik,
melakukan kebaikan supaya orang yang aku sayang dapat manfaat dan bahagia..
Jika aku tak mampu,
janganlah kiranya aku buat kejahatan..
atau kejahatan dalam kebaikan...
biarlah aku diam andai aku belum bersedia...
Kekadang aku lemah...
namun tak pula ingin lemah utk selama-lamanya....
Aku harap aku akan kuat...
dan aku mohon padaMu ya Rabb...
biar aku jadi kuat utk buat kebaikan...
dengan itu aku berusaha...
dan Engkau sja tempat aku mengadu...
kerana Kau teman yg setia ya Allah..Redhailah aku...~

Friday, October 29, 2010

Lembaran hidupku...~

Seketika aku termenung, 
mengimbau segala kenangan semalam,
terukir senyuman yang entah apa maknanya... 

Seketika ku bermonolog, 
walau kadang tidak ku mengerti 
mengapa begini perjalanan hidupku, 
namun ku pasti ini terbaik buatku, 
kerana al-Khalid lebih memahami diriku, 
dari aku sendiri, 
kerana dia Penciptaku.. 

Terukir lagi senyuman di bibir, 
onak duri sakit semalam, 
segalanya hanya ujian seketika, 
tanda kasih ar-Rahim buatku, 
mengingatkan aku tika lupa, 
mengejutkan aku tika lena, 
Alhamdulillah tanda bersyukur... 

Pandangan ku lempar jauh, 
terbayang kisah suka semalam, 
manis sehingga kini masih terasa, 
senyuman terukir lagi, 
tidak pernah putus rahmat yang Esa, 
sungguh aku bahagia, 
dipinjamkan mereka dalam hidupku,
keluarga, sahabat teman setia, walau berjauhan, hati kita tetap satu... 

Ku tundukkan pandangan, 
ku renung batu-batu hitam di jalanan,
terkenang hitam noda yang ku lakukan semalam, 
terhapus senyuman, 
sungguh aku hamba kerdil yang hina, 
tidak bisa lari dari dosa dan noda... 

Ku hela panjang nafasku, 
ku lempar jauh-jauh pandanganku, 
Allah masih meminjamkan aku usia, 
tiada guna hanya bersedih atas noda semalam, 
jika tiada disusuli taubat, 
jika tiada perubahan... 

Sedarlah penawar, 
kehidupanmu di dunia hanya fana, 
yang kekal di akhirat sana, 
manfaatkanlah usia yang dipinjamkan ke jalanNya, 
oraklah langkah ke arah kebaikan, 
jauhilah kemungkaran, 
biarlah lembaran baru ini lebih bermakna, 
usahalah mengejar nur hidayahNya, 
pasti kau akan lebih bahagia...

Monday, October 25, 2010

Dimanakah cantiknya seorang wanita..??~

# Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih. 

# Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis. 

# Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman. 

# Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

# Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan. 

# Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah. 

# Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian". 

# Bedaklah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat. 

Sunday, October 24, 2010

Surat cinta~

Surat ini kutujukan untuk diriku sendiri serta sahabat-sahabat tercintaku yang insyaAllah tetap mencintai Allah dan RasulNya di atas segalanya, kerana hanya cinta itu yang dapat mengalahkan segalanya, cinta hakiki yang membuat manusia melihat segalanya dari sudut pandangan yang berbeza, lebih bermakna dan indah. 

Surat ini kutujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabat tercintaku yang kerap kali terisi oleh cinta selain dariNya, yang mudah sekali terlena oleh indahnya dunia, yang terkadang melakukan segalanya bukan keranaNya, lalu di ruang hatinya yang kelam merasa senang jika dilihat dan dipuji orang, entah di mana keikhlasannya. 

Maka saat merasakan kekecewaan dan kelelahan kerana perkara yang dilakukan tidak sepenuhnya berlandaskan keikhlasan, padahal Allah tidak pernah menanyakan hasil. Dia akan melihat kesungguhan dalam berproses.

Surat ini kutujukan pula untuk jiwaku serta jiwa sahabat-sahabat tercintaku yang mulai lelah menapaki jalanNya ketika seringkali mengeluh, merasa dibebani bahkan terpaksa untuk menjalankan tugas yang sangat mulia. Padahal tiada kesakitan, kelelahan serta kepayahan yang dirasakan oleh seorang hamba melainkan Allah akan mengampuni dosa-dosanya.

Surat ini kutujukan untuk roh-ku dan roh sahabat-sahabat tercintaku yang mulai terkikis oleh dunia yang menipu, serta membiarkan fitrahnya tertutup oleh maksiat yang dinikmati, lalu di manakah kejujuran diletakkan? Dan kini terabailah sudah nurani yang bersih, saat ibadah hanyalah sebagai rutin belaka, saat jasmani dan fikiran disibukkan oleh dunia, saat wajah menampakkan kebahagiaan yang penuh kepalsuan.

Cuba lihat disana! Hatimu menangis dan meranakah? 
Surat ini kutujukan untuk diriku dan diri sahabat-sahabat tercintaku yang sombong, yang terkadang bangga pada dirinya sendiri. Sungguh tiada satupun yang membuat kita lebih di hadapanNya selain ketaqwaan. 

Padahal kita menyedari bahawa tiap-tiap jiwa akan merasakan mati, namun kita masih bergulat terus dengan kefanaan. Surat ini kutujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabat tercintaku yang mulai mati, saat tiada getar ketika asma Allah disebut, saat tiada sesal ketika kebaikan berlalu begitu sahaja, saat tiada rasa takut padaNya ketika maksiat dilakukan, dan tiada merasa berdosa ketika menzalimi diri sendiri dan orang lain. 

Akhirnya surat ini kutujukan untuk jiwa yang masih memiliki cahaya meskipun sedikit, jangan biarkan cahaya itu padam. Maka terus kumpulkan cahaya itu hingga ia dapat menerangi wajah-wajah di sekeliling, memberikan keindahan Islam yang sesungguhnya hanya dengan kekuatan dariNya 

"Ya..Allah yang maha membolak-balikkan hati, tetapkan hati ini pada agamaMU, pada taat kepadaMu dan dakwah di jalanMu "
Wallahua'lam... Kembalikan semangat itu sahabat- sahabat tercintaku... Ada Allah dan orang-orang beriman yang selalu menemani di kala hati "lelah"....



Berlari ~

Untuk apa aku disini lagi..
aku ingin lari
jauh..jauh..
kerna hati aku ingin lari..
apa nak difikirkan lagi..
kata hati kau lari..lari..

Namun dari sudut kecil..
hati aku berbicara..
jangan kau lari..
kerna makin jauh kau lari hanya penat kau dapat..
makin jauh kau tuju dia tetap mengejar..
makin jauh kau pergi dia tetap mencari..
usah kau lari..

Aku termanggu sendiri..
nak ku lari?
tidak lagi..
aku perlu sendiri mencari ketenangan yang hakiki..

penuhi hati dengan zikir Ilahi..
dan mungkin apa yang pasti..
aku harus bangun lagi bukan untuk lari jauh..
tapi untuk lari mendapatkan
KEREDHAAN ILAHI..
agar hidup aku lebih beerti..

p/s: dah lame dah tulis benda ni mase boring2 dulu...baru teringat nak share..huhu

drop by a few minutes...~

rindu nyeee kt blog kesayanganku nih...
1ari tak update rase ade tak kena je..haha
so bz lately ni...tak sempat and kurang idea untuk tulis blog...
semalam satu hari jalan2 kt penang..dh balik malam letih sgt2..
kurang sihat pulak sbb dah lame xjalan2..huk huk..
Alhamdulillah thank God,hari ni ok sket...dah cukup puas tido tadi..hehe
bangun tido td cbuk kemas umah coz my best friend nak datang dari sarawak...
skarang die dah on the way..die nk stay sini sementara dapat keje..yuhuu sy tak keseorangan kt rumah lagi..heee
hmm ok,,sampai di sini saje..malam ni kalo i free,i update lg yea...mmuahhhxx!!!

Friday, October 22, 2010

Hati~

Hati, 
Dikala hatiku masih berbolak balik, 
Bisikan dan hasutan syaitan silih berganti, 
Ku kuatkan semangat melawan semampu mungkin, 
Aaargh, lemahnya diriku kerana sering tertewas! 

Hati, 
Kerapuhan hati kian meningkat, 
Dek kerana titik hitam yang menyelinap dan bersembuyi dihatiku, 
Terasa begitu sakit dan pedih apabila virus kian merebak merosakkan hati ini, 
Sungguh sukar untukku mendapatkan penawarnya, 

Hati, 
Sesungguhnya, menjagamu amat sukar bagiku, 
Ku tetapkan hati , 
Hati ini mesti dilindungi dan dikasihi, 
Tidak tegar untukku menzalimi hati yang diciptakan suci dan bersih, 

Hati, 
Ku mengorak 1001 langkah yang membawa hati ini dekat kepadaNya, 
Agar sentiasa terpelihara, 
Kerana, terlalu lemah untukku memeliharanya, 

Ya Allah, 
Sesungguhnya aku mengerti , 
Hati ini hanya untukMu, 

Ya Allah, 
Hanya padaMula aku berserah, 
Hanya padaMu, selayak-layaknya hati ini kembali , 
Janganlah Engkau membiarkan hati ini dizalimi, 
Ya Allah kepadaMu aku bersandar agar hati ini sentiasa di bawah lindungan dan rahmatMu... 

Thursday, October 21, 2010

Wanita itu Cantik~

Allah berfirman: "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan".
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."
  "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."
  "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."
  "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."
  "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."
  "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan." 
"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada..." 



1day before tokwan,p.ngah & m.ngah berangkat ke Tanah Suci~

hye kwn2 yg ku cayang...hehe..;-)
as i said before,dah janji nk upload gamba2 mse tokwan,p.ngah & m.ngah berangakt kan...
kalo tengok kt fb pun ade dah upload..tapi xpela..upload bukan kene bayar pun..free jek..huhu
dorg berangkat pagi16hb okt lepas...so,mlm before dorg berangkat,ktorg dlm 10kete gak la g hantar
kt Kelana Jaya...1st time dengan suasana camtu,best sangat..rase cam nk follow skali je..
kalo diam2 masuk dlm beg pun boley..haha..tp xsempat sampai airport agaknye dh nyawe2 ikan kot..hehe
xpasal2 je nak g Mekah tapi ke lain jadi nye..haha..
ktorg btolak dari Cheras dlm kul 9mlm xsilap..then sampai Kelana Jaya 10 lbeh...
ktorg tnggu sampai kul 1.30 pg..walaupun dengar mcm lme je,tapi xrse sgt pun...
badan letih tapi hati rse best je..huhu...suke tengok wajah2 gembira bakal2 haji..
insyaAllah,suatu hari nanti akan tercapai  impian aku nak g sne...mudah2an..amiin..~


 -sebelum berangakat ke Kelana Jaya-
 - wajah tokwan yang gembira-
-kami and the geng-
- mama, m.ngah, tok and cik yam-

Wednesday, October 20, 2010

Sinar kebahagiaan...~

Alhamdulillah...syukur bagiMu ya Allah...
tahap kesihatanku dah makin ok...
semoga kesihatanku ni kembali sihat mcm dulu dan juga keadaanku akan kembali ceria...amiin~
thanx pd smue yang xpernah ptus asa memberi nasihat dan semangat pada diri yg lemah ini...
insyaAllah,aku percaya suatu hari nanti akan beroleh kebahagiaan yang kekal abadi...
utk mendapatkan sesuatu yg baik dlm hdup akan lalui dgn pelbagai dugaan dan ujian...
mungkin Allah mmberi dugaan pdku supaya aku lebih kuat dan tabah...
mcm2 masalah yg menimpa diri..mngkin jgak mengajar aku erti sebenar sebuah kehidupan..
supaya masa akan datang aku tak terlalu lalai dan leka dengan kesenangan yang aku dapat...insyaAllah...
bermonolog sendiri la pulak aku ni..haha...
my dear farah lina...
# u've to be strong....
# lawan segala sakit yang datang...
# think +ve...
# bahagiakan org2 yg kau sayang..
# tambah berat badan yg dh turun ni..makan byk2!!
# chill k..be happy olwez..chaiyok2...!!


~Keharmonian,kebahagiaan,ketenangan, sakinah, mawaddah & rahmah~





Tuesday, October 19, 2010

Hmmm......~

sehari tak update blog rase mcm lama je...huhu
hmm...today tak de ape yang menarik..
kesihatan pun dalam proses nak baik..
kawan2,pls doakan ye...smoga sy sihat macam dulu balik..amiin..
nak tulis ape pun tak de idea..lately ni tak boleh fikir banyak sangat..
kalau x,sakit kepale mule datang menyerang..adoi..huk huk
ohh yea,lupe plak..hari tu janji nk upload gamba...
insyaAllah,dah sihat nanti saya upload k..??
sbb nk upload perlukan mase yg lme ngadap pc ni...
wat mase skarang,dengan keadaan diri x ok lagi ni,xboleh lame2 sgt...
ok,samapi sini je kot...bile2 free,saya continue lagi..tata smue..luv ya!!

Hayatilah....~

Kdg2 kte x sedar,
org yg kte x peduli,
syg gler kt kte...
kdg2 kte x sedar,
kte terlampau syg kt org,
sdgkan die sllu skitkan ati kte...
dan kte x penah sedar,
kte bknnya sempurna,
utk mendaptkan org yg sgt2 sempurna dlm hidup kte...
dan kte bukan sape2,
utk buat org yg menyayangi kte,
mcm kte sayang kt die...
sbb kte bukanlah sebaik yg dicari...





Sunday, October 17, 2010

Kini aku pasti...~

Aku sudah pasti dengan keputusanku...
kawan2 banyak memberi nasihat..thanx a lot...
semoga Allah berikan yang terbaik dan aku tabah menghadapi dengan apa jua keputusanku....
~cinta itu adakalanya perlukan pengorbanan~
pergilah diri membawa duka ini.....

hati yang sentiasa sedih....~

sabar la farah..menangislah sepuas2 nya..
andai itu dapat melepaskan segala isi hatimu...menangislah farah....
semoga Allah memberi petunjuk dalam aku membuat keputusan..
biarlah aku simpan kesedihan di hati ni sampai bila2....
sekalipun aku jatuh sakit teruk,apakan daya..memang segalanya atas balasan keslahanku.....
andai apa yang dia wat adalah salah,semoga suatu hari nanti Allah akan bagi balsan pada apa yg dia wat kt aku..mungkin dia akan rsa blik apa yg aku rasa..sebab aku juga pernah merasai semua itu...
aku juga pernah menjadi org ketiga dlm perhubungan org...skang,aku dh dpt balasan atas sikapku..
pergilah kau membawa hati yang lara..~

Saturday, October 16, 2010

Tired + sick again..~

dah banyak hari tak update blog kesayangan...
just arrived from kL...hantar tokwan,pak ngah & mak ngah gi haji...
1st time hantar org wat haji..besh tgk suasana..rase cam nk join..
nanti bila free,i akan share kt u all gamba2 yea..tapi tak banyak sangat pun...
letih sangat hari ni..rasa nak demam balik..hadoyai..tak suke bile sakit...
i need rest...aku juga perlukan ketenangan...untuk buat hati ku kembali tenang dan gembira seperti dulu...
ok,dats all for now...tata~


Thursday, October 14, 2010

Wahai diri....

Jangan kesal apabila tidak dapat apa yang diharap-harapkan.. 
Mungkin ia bukan milikku..Allah akan tolong orang yang sabar.. 
Kejayaan pasti akan tiba..
Lambat laun..
Asalkan aku tidak berputus asa dan mengalah dengan ujian..
Sabar dan tabah, bijak mengawal situasi, emosi dalam kehidupan..
Jangan putus harapan..
Ada hikmah disebalik kejadian..
Redha dengan ketentuan Tuhan..
Tiada yang lebih bijak dalam mengatur penghidupan…
Apa yang dimahukan belum tentu aku perlukan di masa depan..
Tiada apa yang harus aku sesalkan..
Kuatkan semangat dan teruskan perjuangan..

Tuesday, October 12, 2010

Nothing to say...~

Hmm...ape aku nk tulis hari ni yea...
tak ade ape yang menarik sebab
mood pun tak berapa ok..
kesihatan pun makin teruk...
ohhh,,i really hate when i'm sick...
ya Allah ya tuhanku,
Kau kurniakanlah kembali
kesihatan yang baik padaku..
aku ingin kembali sihat
seperti dulu ya Allah....
sungguh aku tak berdaya dengan
segala ujian yang menimpa diriku ini..
kau kuatkanlah aku ya Allah...
ampunkanlah segala dosa2 ku...
aku kini keseorangan...
aku ingin sekali membahagiakan
semua orang yang aku sayang...
Kau kekalkanlah hubungan silaturrahim
antara kami dengan lebih erat,mesra dan bahagia ya Allah...
amiin..amiin..amiin ya Rahim...~

Monday, October 11, 2010

La Tahzan...~

Wahai diri....

Sedarilah bahawa jika kita tidak hidup hanya dalam batasan hari ini saja,
maka akan terpecahlah fikiran kita, akan kacau semua urusan,
dan akan semakin menggunung kesedihan dan kegundahan diri kita....
Sabda Rasulullah: "Jika pagi tiba, janganlah menunggu petang; 
dan jika petang tiba,janganlah menunggu hingga waktu pagi."

Jangan menyibukkan diri dengan masa depan, sebab ia masih 
berada di alam gaib.

Jangan fikirkan hingga ia datang dengan sendirinya..

Jangan mudah terganggu oleh kritikan. Jadilah orang yang teguh pendirian,
dan sedarilah bahawa kritikan itu akan mengangkat harga diri setara dengan kritikan tersebut..

Beriman kepada Allah, dan beramal soleh adalah kehidupan yang baik dan bahagia..

 Barangsiapa menginginkan ketenangan, keteduhan, dan kesenangan,
maka dia harus berdzikir kepada Allah..

Kita harus menyedari bahawa segala sesuatu berdasarkan ketentuan qadha' dan qadar..

Jangan menunggu terima kasih dari orang lain..

Persiapkan diri kita untuk menerima kemungkinan terburuk 
dalam hidup kita..

Kemungkinan yang terjadi itu ada baiknya untuk diri kita..

Sentiasalah berfikir tentang nikmat, kemudian bersyukurlah..

Kita dengan semua yang ada pada diri kita sudah lebih banyak daripada yang dimiliki orang lain.

Yakinlah, dari waktu ke waktu selalu saja ada jalan keluar...

Yakinlah, dengan musibah hati akan tergerak untuk berdoa...

Musibah itu akan menajamkan nurani dan menguatkan hati...

Sesungguhnya setelah kesulitan itu akan ada kemudahan...

Jangan pernah hancur hanya kerana perkara-perkara yang remeh..

Sesungguhnya Rabb itu Maha Luas ampunan-Nya....
* La tahzan (jangan bersedih) duhai hati....


Sunday, October 10, 2010

Ketabahan hati...~

Disebalik tangis,
tersimpan senyuman..
Disebalik kegagalan,
tersimpan keberhasilan..
Disebalik penderitaan,
tersimpan kebahagian..
Disebalik kekecewaan,
tersimpan pengharapan..
Disebalik rasa benci,
ada rasa sayang yang terpendam...

Kesabaran akan membuahkan hasil yang indah,
Penghianatan akan dibayar oleh kesetiaan,
yang tak tehingga tanpa putus asa,
Derai air mata berubah menjadi mutiara cinta yang berkilau,
Setiap lantunan doa akan menjadi alunan muzik yang menyejukan jiwa..

Kasih sayang..
Adalah mata air di tengah gurun pengharapan yang gersang,
Ketabahan..
Adalah nyawa untuk terhindar dari sebuah kehancuran,
Cinta sejati..
Adalah hadiah bagi orang yang bersabar.....

10.10.10

nice date today..kepada sesape yg melangsungkan perkahwinan hari ni 
sungguh bertuah sbb tarikh yg cantik..hehe...
aku dalam angan2 nak pilih tarikh 12.12.12...lagi cantik..
time tu plak cuti skolah kan.hahaha gilo berangan la...

hmm..ape ye aku nk mengarut lagi hari ni..??
hari ini tak ada apa yg menarik pun jadi kt aku...
seperti biasa,bangun pagi melakukan tugas2 harian seperti suri rumah sepenuh masa..hehe
tadi member ada bgtau yg borang KPLI dah keluar arini..
so,kena beli no pin kat bsn then baru apply....
aku minat gile bab mengajar ni..dari dulu lagi....baru2 ni dah apply utk lecturer poli...
harap impian aku utk menjadi tenaga pengajar tercapai la..amiin...
bulan 12 ni aku daftar untuk sambung belajar,insyaAllah...
tengah tunggu surat je sampai umah...
hope everything will go smoothly..amiin...pray for me k...;-)
sampai sini je kot update..xtau nak mengarut apa lagi...huhu...nanti continue lagi..tataaaa~~



Ketulusan hati...~

Sedihku sakitku ku terima
Ku rela ku pasrah jalanku
Ini suratan aku diduga
Demi rahmat-Mu ku memohon...

Ya Allah,redhai ketulusan hati
Ya Allah,beri aku ketabahan
Ya Allah,aku sanggup berkorban
Demi rahmat-Mu Ya Allah....